Tricotat prin compresie: SFATURI DE CĂLĂTORIE

Stefan Stoyanov
28/05/2024
Tricotat prin compresie: SFATURI DE CĂLĂTORIE

Pasagerii companiilor aeriene care călătoresc fără ciorapi compresivi au de 12 ori mai multe șanse de a dezvolta tromboză venoasă profundă în partea inferioară a piciorului decât cei care poartă ciorapi compresivi. Oamenii de știință din Marea Britanie și Italia au analizat rezultatele a 9 studii care au implicat 2.500 de pasageri.

Fiecare studiu a inclus un grup de pasageri care purtau ciorapi compresivi până la genunchi și un grup de control al celor care nu purtau produsul. Din 1.237 de pasageri care purtau ciorapi compresivi, doar 2 au dezvoltat tromboză venoasă profundă. În grupul de control, tromboza a apărut la 46 din 1.245 de pasageri. Toți participanții la studiu au fost sfătuiți să se miște mai mult, să bea apă și să evite alimentele sărate în timpul zborului.

Coautorul studiului, profesorul Hsiu-Fang Hsieh, a spus: „Oamenii au început să se gândească la riscul de tromboză venoasă în 1940, când în timpul unui raid aerian mai mult de 20 de oameni au murit de embolie pulmonară după ce au stat nemișcați într-un adăpost pentru un atac aerian. Până în 1954, oamenii de știință nu și-au dat seama că există o legătură între zborurile aeriene lungi și tromboza venoasă profundă a picioarelor. În zilele noastre, mulți oameni zboară pe distanțe lungi, așa că problema prevenirii trombozei este deosebit de relevantă.

Potrivit profesorului, ciorapii de compresie au existat încă dinaintea erei noastre: există dovezi că egiptenii antici purtau pantaloni strâmți speciali care exercitau mai multă presiune pe glezne decât pe genunchi.

Ciorapii de compresie sunt ușor de utilizat și nu au efecte secundare. Trebuie să ne amintim că pe lângă purtarea șosetelor, trebuie să evitați deshidratarea în avion și să nu uitați să vă mișcați.

Ce se poate recomanda pentru imobilitate forțată prelungită?

În primul rând, încercați să reduceți această imobilitate. După ce stai pe un scaun de avion, scoate-ți pantofii. Mișcarea piciorului și activarea mușchilor inferiori ai picioarelor ajută la accelerarea fluxului venos. Asigurați-vă că vă rostogoliți de la călcâi la deget la fiecare oră timp de cel puțin 5 minute.

În al doilea rând, bea mai mult.

În absența umidității, vâscozitatea sângelui crește. Eritrocitele (globulele roșii din sânge), în formă de monede, au un obicei prost de a rămâne împreună. În cazul bolii venelor (de exemplu, vene varicoase), sedimentul poate declanșa procesul de formare a trombului și tromboembolism.

În al treilea rând, folosiți ciorapi de compresie sau preventiv (de susținere) (șosete, ciorapi sau chiloți). În scopuri preventive în timpul zborurilor lungi, produsele de compresie clasa 1 (18-21 mmHg) sunt cele mai preferate.

Dacă ați fost diagnosticat cu varice ale picioarelor, luați în considerare utilizarea ciorapii cu o clasă de compresie mai mare (a 2-a și mai mare), dar în acest caz veți avea nevoie de un consult preliminar cu un flebolog.

Presiunea atmosferică scăzută din cabina avionului (aproximativ 600 mmHg) în combinație cu inactivitatea fizică prelungită (mai mult de 3 ore la rând) creează condiții favorabile pentru formarea trombilor. Acest lucru se datorează, pe de o parte, creșterii vâscozității sângelui (o scădere a proprietăților sale reologice sau a fluidității), și, pe de altă parte, activării sistemului de coagulare. Cu toate acestea, o astfel de complicație precum tromboembolismul este destul de rară. Care este motivul? Și cine este mai expus riscului de cheaguri de sânge: pasagerii așezați pasiv sau piloții care suferă de stres psiho-emoțional puternic (se crede că în modul de rutină pilotul poate efectua până la 20 de operații pe minut)?

Observațiile arată că pasagerii zborurilor pe distanțe lungi au un risc de tromboză de aproximativ 0,84%, iar piloții au un risc de aproximativ 2,65%. Adică, riscul de cheaguri de sânge pentru piloți este de trei ori mai mare decât pentru pasageri.

Motivul acestor diferențe poate fi acela că piloții experimentează periodic un stres mental puternic (sau stres), care în sine crește vâscozitatea sângelui și disponibilitatea acestuia de a coagula. Din fericire, pe lângă sistemul de coagulare a sângelui din corpul uman, există și un sistem puternic care previne formarea cheagurilor de sânge. Acesta este așa-numitul sistem anticoagulant. Interacțiunea acestor sisteme între ele oferă unei persoane homeostazie internă (sau stabilitate). Activarea oricăruia dintre sistemele de sânge de mai sus duce imediat la o creștere a activității componentelor celuilalt. Astfel, după începerea formării trombilor la pasagerii aerian, încep procesele de trombolize (resorbția cheagurilor de sânge).

Cercetările arată că cele mai puțin periculoase pentru oameni sunt cheagurile de sânge care se formează în venele mușchilor picioarelor. O amenințare semnificativ mai mare vine din cheagurile de sânge localizate în venele profunde. Ei sunt cei care au o tendință mai mare de a crește și de a se întrerupe mai des, făcând călătorii foarte periculoase pentru oameni, provocând tromboembolism.

Și, deși tromboembolismul în timpul zborurilor este destul de rară (să nu mai vorbim de o complicație atât de teribilă precum PE (embolia pulmonară)), pare destul de rezonabil să luăm măsuri preventive, inclusiv purtarea ciorapilor preventive (sau compresive).

Puteți vizualiza produsele noastre aici

magnifier